Ghid practic de distracție pentru copii și părinți în București

Probleme de vorbire: Când mergem cu copilul la logoped?

0
Probleme de vorbire: Când mergem cu copilul la logoped?
Copiii, mai ales la vârste mici, sunt tare simpatici când pocesc cuvintele. Mai ales când nu reușesc să-l pronunțe pe “R”! Dincolo de amuzament însă, problemele care apar în dezvoltarea limbajului la copii trebuie identificate din timp și tratate de specialiști. Descoperă în articol când este momentul să mergi cu juniorul tău la logoped!

Fiecare copil este o individualitateare un ritm propriu de dezvoltare şi, pornind de la debutul lui în viaţă şi de la primele sunete rostite, limbajul şi dezvoltarea acestuia sunt caracteristice doar lui. Un copil poate vorbi târziu şi totul este perfect normal, fiind vorba despre o întârziere în apariţia şi evoluţia limbajului, dar în cazul unui alt copil, vorbirea întârziată poate fi semnul unei întârzieri în dezvoltarea psihică, hipoacuzie sau autism.

De la ce vârstă este cazul să mergi la logoped?

În primul rând, nu este cazul să te îngrijorezi dacă cel mic mai are încă unele probleme de vorbire la vârsta de 3-4 ani. Copiii trec prin faze de dezvoltare diferite, pe care nu le parcurg în acelaşi timp - şi este normal ca o etapă de evoluţie spectaculoasă să fie urmată sau precedată de una de stagnare.

De regulă, pe la 4-5 ani copiii nu mai prezintă defecte de vorbire. Dacă observi o deficienţă severă de vorbire sau diferenţe mari faţă de copiii de aceeaşi vârstă, cere mai întâi sfatul unui medic pediatru. Acesta va decide dacă este cazul să apelezi la un logped. 

Cei mai mulți specialiști recomandă ca cei mici să înceapă terapiile logopedice începând cu vârsta de 4 ani, unde este cazul, bineînțeles. În cazuri excepţionale, se poate începe şi mai devreme, dar nu înainte ca micuţul să fi împlinit 3 ani. Dacă observi o deficienţă severă de vorbire sau diferenţe mari faţă de copiii de aceeaşi vârstă, cere mai întâi sfatul unui medic pediatru. 

Pe baza evaluării sale, un logoped va putea să stabilească un diagnostic şi să decidă de la ce vârstă va fi utilă o terapie a vorbirii pentru copil. În unele situații, pot fi suficiente anumite exerciţii şi tehnici de stimulare a vorbirii (prin cărţi, cântece, conversaţii, la grădiniţă etc.), în altele fiind necesară o terapie de specialitate.

Cum se dezvoltă vocabularul la copil?

Când ajunge la vârsta de 1 an, copilul poate să pronunţe doar câteva cuvinte: mama, tata, apa.


Începând cu 1,5-1,8 ani, copilul ajunge uşor la 200—300 de cuvinte şi către 3 ani dispune de 1.000 -1.100 cuvinte. De asemenea, se produce şi un salt calitativ.


În prima jumătate a celui de-al doilea an de viaţă apare prefraza – o construcţie din 3-4 cuvinte, care nu sunt flexionate conform normelor limbii şi din care prepoziţiile şi conjuncţiile de obicei lipsesc. Aceste elemente de legătură în fraza nu au nici o semnificaţie pentru copil; cu toate că sunt simple ca structura sonoră, el nu le poate pronunţa. Acesta este motivul pentru care persoanele străine nu îl înţeleg, iar cei apropiaţi devin un fel de translatori.

Spre 2 ani, unii copii vorbesc din ce în ce mai bine, sunt înţeleşi de ceilalţi şi îi pot surprinde pe aceştia chiar prin corectitudinea şi complexitatea unor cuvinte. Copilul achiziţionează mai rapid cuvinte care corespund unor obiecte decât pe acelea care desemnează acţiuni sau caracteristici ale obiectelor. Obiectele pot fi puse mai uşor în raport cu cuvintele deoarece sunt mai uşor observabile şi, prin urmare, intră mai uşor în vocabularul copilului.

La 3 ani, copiii înţeleg majoritatea lucrurilor pe care le aud, au un vocabular de 900-1000 cuvinte. De asemenea, folosesc corect pronumele, creează propoziţii de 3-6 cuvinte, pun întrebări și spun povești.

Copiii între 4-5 ani comunică uşor cu alţi copii sau adulţi, articulează corect majoritatea sunetelor. În același timp, formează propoziţii de 6-8 cuvinte, folosesc cel puţin 4 prepoziţii și  pot repeta cuvinte formate din 4 silabe.

Copiii de 5-6 ani pot să îşi corecteze greşelile de vorbire.

Între 6 şi 8 ani, majoritatea copiilor îşi dublează vocabularul şi încep să citească.

La vârsta de 9 ani se petrece un salt important înainte de îmbunătăţirea citirii. După ce şi-a format o bază lingvstica, copilului îi va fi uşor să asimileze cuvinte noi şi să opereze cu ele.


Spune-ţi opinia

Notă: Codul HTML este citit ca şi text!
Inapoi sus