Ghid practic de distracție pentru copii și părinți în București

Pregătirea copilului pentru evaluarea psihosomatică. Ce NU ar trebui părinții să facă?

3
Pregătirea copilului pentru evaluarea psihosomatică. Ce NU ar trebui părinții să facă?
În perioada 1 - 23 martie va avea loc evaluarea psihosomatică a copiilor care nu împlinesc vârsta de 6 ani până la 31 august 2018 și doresc înscrierea în clasa pregătitoare în anul școlar 2018 – 2019. De multe ori, părinții pun presiuni asupra prichindeilor în ce privește această testare. Ce NU ar trebui să facă? Iată care sunt recomandările consilierului şcolar profesor psihopedagog Maria Dima...

Înscrierea și frecventarea clasei pregătitoare presupune un anumit nivel de dezvoltare psiho-fizică. Aptitudinea de a face față activității școlare înseamnă dobândirea unor capacităţi, abilităţi şi deprinderi. Copilul are aptitudine când dovedeşte că poate să facă faţă exigenţelor şcolare, evitându-se astfel eşecul şcolar. De aceea trebuie să ținem cont de vârsta cronologică, de maturitatea şcolară și conţinutul instruirii în clasa pregătitoare și mai ales în clasa I.

Evaluarea psihosomatică a copiilor care împlinesc șase ani după data de 1 septembrie 2018 sau, în mod excepțional, după 31 decembrie, se realizează ținând cont de particularitățile de vârstă ale acestora. Testele sunt aplicate de către specialiști consilieri școlari/ logopezi și cuprind întrebări ce vizează cunoștințe pe care orice copil trebuie să le dețină până la vârsta de 6-7 ani, măsurarea, estimarea gradului în care copiii dispun de abilitățile necesare pentru a face față solicitărilor școlare.

Evaluatorii nu trebuiesc priviți și prezentați copiilor ca persoane față de care să le fie teamă, dimpotrivă, este bine de știut că  aceștia lucrează în cabinete de consiliere/ logopedie din școli și grădinițe. Ei au pregătirea și aplecarea de a ajuta copiii să treacă peste probleme dificile de competenţă şcolară, de adaptare, de comunicare şi de socializare.


► Citește și Înscrierile în clasa pregătitoare în anul școlar 2018-2019. Calendarul și actele necesare


Modul în care părinții percep această schimbare și se manifestă în fața copilului influențează modul în care prichindelul lor va reacționa atât în timpul evaluării cât și pe parcursul anului școlar. Cu cât părintele este mai anxios cu atât copilul va fi și el la rândul său temător. Este  contraindicat ca părinții să-i amenințe  sau să aibă așteptări mari de la copii, să-i compare cu frații mai mari sau cu alți colegi.

Copilul trebuie văzut ca deţinătorul unui potenţial, care trebuie pus în valoare, important pentru părinte să-l descopere.


► Citește și Primul an de școală. Ce efecte are asupra creierului unui copil (Studiu)


Sunt și părinții care se grăbesc să-și înscrie copilul la școală motivând că este deștept, știe să scrie și să citească. Adevărul nespus, în foarte multe situații, se referă la preferințele părintelui pentru o anumită învățătoare, lipsa de timp acordat copilului, dorința de a termina școala  la o vârstă mai mică.

În integrarea copilului trebuie ținut cont de caracteristicile psihofizice ale copilului și de background-ul său social și familial.

Copiii de 5 ani care merg la școală în clasa pregătitoare ar putea avea mici probleme de acomodare iar mai târziu în dobândirea unor capacităţi, abilităţi şi deprinderi. Copilul are o capacitate de concentrare redusă, dă semne de oboseală, devine irascibil, acumulând mici frustrări la care se adaugă insatisfacția părinților pentru alegerea făcută, chiar dacă refuză să recunoască.


► Citește și Primul an de școală: 4 recomandări pentru o bună comunicare între părinți și învățătoare


Părintele care are un copil de 5 ani trebuie să fie conștient că anumite achiziții vor fi făcute mult mai greu decât în cazul unui copil de 6 sau 7 ani.

Dacă ne-am grăbit să înscriem copilul și acesta nu se acomodează regimului școlar și nu face față cerințelor este bine să reconsiderăm decizia, pentru binele copilului.


Cum îți poți pregăti copilul pentru reevaluarea psihosomatică?


  • Cere părerea învățătoarei, fii un părinte obiectiv, ține cont de sugestiile acesteia, consultă și părerea consilierului școlar;
  • Depune o cerere de retrage a copilului din clasa pregătitoare în anul școlar în curs;
  • Prezintă-te cu cererea aprobată,  însoțită de o caracterizare întocmită de învățătoare,  la comisia de orientare școlară din cadrul CMBRAE (pentru cei care frecventează o școală din București) și cere o evaluare a copilului.
  • Cu recomandarea comisiei prezintă-te la școală pentru a definitiva retragerea  în anul școlar în curs și reînscrierea în grădiniță.


Nu este o situație fericită nici pentru copil, nici pentru părinte, dar este de preferat decât să supunem copilul unor eventuale etichetări și de a percepe școlaritatea ca pe un eșec.

Concluzia? Fiecare părinte să se gândească la copilăria propriului fiu/fiică înainte de a lua o decizie.

Foto: Freepik

Spune-ţi opinia

Notă: Codul HTML este citit ca şi text!
Inapoi sus