Ghid practic de distracție pentru copii și părinți în București

Primul an de grădiniță: Ce greșeli ar trebui să evite părinții

0
Primul an de grădiniță: Ce greșeli ar trebui să evite părinții
Primul an de grădiniță poate fi dificil atât pentru copii, cât și pentru părinți. Emoții, temeri, nerăbdare… Mai ales pentru cei care experimentează pentru prima dată ipostaza de părinți. Însă, din dorința de a face tot ce e mai bine pentru copilul lor, unii dintre ei mai fac și greșeli când vine vorba despre așteptările pe care le au de la învățământul preșcolar, cu precădere cel de stat. Iată ce recomandări am primit de la consilierul şcolar profesor psihopedagog Maria Dima pentru părinții care își înscriu prichindeii la grădiniță. Cum se pot adapta mai ușor și ce greșeli ar fi bine să evite…

Unii părinți fac greșeala de a insista să înscrie copilul la grădiniță sub vârsta de 3 ani. Ce-i drept, nu există foarte multe creșe care să-i preia pe prichindei după ce mămicile ies din concediul de creștere al copilului, Și, poate, nici nu sunt bunici disponibili să aibă grijă de nepoți, din diferite motive.  Este adevărat că în baza HG nr. 1252/2012 şi în limita locurilor disponibile, pot fi înscrişi în grupa mică şi copii cu vârsta cuprinsă între 2 şi 3 ani. 

Ceea ce trebuie să știe părintele însă, din cauza diferenței de vârstă dintre copil și restul grupei există riscul de a apărea anumite probleme. Cu precădere, copilul mai mic de 3 ani nu ar putea evolua la fel de bine ca ceilalți prichindei din grupă, apar frustrările și copilul poate să refuze să meargă la grădiniță.


► Citește și Înscrierea la gradinițe 2018-2019. Condițiile, programul și actele necesare


Adesea, părinții sunt mai preocupați de performanțele copilului și mai puțin de felul cum este el apreciat de colegi. Abilitatea lui de stabili relații cordiale cu ceilalți, felul lui de a vorbi și de a se purta îl pot face plăcut și apreciat de ceilalți sau, dimpotrivă, dezagreabil în ochii lor. Părinții trebuie să stabilească unele limite comportamentale, a unor reguli de minimă conduită. Astfel vom evita ca ”bulgărele nostru de aur” să fie perceput ca un ins care vorbește și se manifestă zgomotos, minte, este laș, trișează, este agresiv sau are obiceiuri dezagreabile și, în absența lui, toată lumea se simte foarte bine. 

Părinții sunt responsabili de formarea caracterului copilului

În relație cu părinții lui copilul se poate comporta total diferit față de modul în care se comportă cu ceilalți colegi de grupă. Imaginea pe care și-o formează părinții față de copilul lor este una incompletă dacă acesta nu este dus la grădiniță.

Copilul are nevoie de o perioadă mai scurtă sau mai lungă de acomodare. Este știut că în primul an de grădiniță, copiii se îmbolnăvesc destul de frecvent. Se întâmplă ca, după boală, copilul să plângă din nou în primele zile când este lăsat la grădiniță, exact ca la început. Ce facem în această situație? Urmăm pașii de început, atunci când a început grădinița! Găsești toate detaliile AICI

La fel se întâmplă cu preșcolarii ai căror părinți au un program flexibil, care îi permite copilului să frecventeze 2-3 zile din 5, când cel mic este reținut acasă pe motiv că s-a trezit prea târziu. Soluția este ca mersul la gradiniță să devină rutina zilnică a copilului.

Respectarea unui ritual specific unei activități asemănător cu cel de la grădiniță îl ajută pe copil în dobândirea unor obiceiuri sănătoase (somnul de după-amiază, servirea mesei la ore fixe și mai ales în locul destinat acesteia și nu în camera copilului, sau mai rău, parintele se plimbă cu farfuria să-i dea acestuia să mănânce în timp ce el se joacă).

Educatoarea trebuie prezentată copilului ca un adult de încredere, căreia îi poate cere ce are nevoie, cu care poate vorbi.  De aceea părinții nu trebuie să uite în ai comunica educatoarei problemele copilului legate de sănătate, obiceiuri alimentare sau rutine. Educatoarea trebuie să știe dacă copilul are un diagnostic care necesită o abordare diferită față de ceilalți copii, dacă are alergie la un aliment, dacă urmează un tratament medicamentos.

Supraprotecția copilului va duce la dependența de adulți. Învățați-l pe copil să fie independent. Încurajați-l pe copil să  se îmbrace singur sau să pună în aplicare alte lucruri pe care le poate face singur. Învățați-l să ceară ajutor cand nu se descurcă.  Grădinița nu rezolvă această problemă dacă părintele preferă să-l îmbrace pe copil pentru a pleca mai repede de acasă, să nu întârzie la serviciu. O astfel de abordare îi poate determina pe unii prichindei să nu știe cum să se comporte adecvat în relație cu alți copii și așteaptă mereu un comportament ocrotitor atât din partea colegilor cât și a adulților din grădiniță.

Copiii au nevoie să fie printre cei de o vârstă cu ei. Grădiniţa este locul unde talentele şi aptitudinile copilului ies la suprafaţă. Activităţile de la grădiniţă contribuie la dezvoltarea capacităţii de comunicare a copiilor. Cei care merg la grădiniţă de la 3 ani sunt dornici să coopereze, sunt flexibili, curajoşi, autonomi. Iar ]n momentul ]n care ajung la școală nu mai trăiesc atât de tensionat adaptarea la programul de învăţare.

Și nu uitați de… răbdare! 

Foto: Freepik

Spune-ţi opinia

Notă: Codul HTML este citit ca şi text!
Inapoi sus