Ghid practic de distracție pentru copii și părinți în București

Ai un copil diagnosticat cu ADHD? 5 jocuri prin care îl poți ajuta să se concentreze

1
Ai un copil diagnosticat cu ADHD? 5 jocuri prin care îl poți ajuta să se concentreze
Pentru un părinte cu un copil diagnosticat cu ADHD, nu este foarte ușor să gestioneze problemele provocate de deficitul de atenție și hiperactivitate. Iar dacă te regăsești în această situație, află că totul se poate rezolva prin joacă! Cum? Iată care sunt recomandările consilierului şcolar profesor psihopedagog Maria Dima...

Cum se manifestă un copil diagnosticat cu ADHD  (sindromul de tulburare hiperkinetică cu deficit de atenție)?

  • Are dificultăţi de concentrare a atenţiei, se abate de la reguli și instrucțiuni când nu e supravegheat, nu poate urmări până la capăt instrucțiunile, pare că nu ascultă, face salturi de la o activitate la alta, fiind ușor distras de stimulii externi nesemnificativi pentru sarcina dată, se plictisește rapid la sarcinile rutiniere ale lecției, are dificultăți în organizarea activităților școlare, pierde cu ușurință diversele instrumente și obiecte școlare, uită de efectuarea temelor pentru acasă, prezintă hiperactivitate dezadaptativă. 
  • Totodată, își mișcă tot timpul mâinile și picioarele, manipulează obiecte fără un scop precis, sare, țopăie, aleargă în sala de clasă, face multe mișcări suplimentare, inutile executării sarcinilor, vorbește neîntrebat și zgomotos.
  • Oferă răspunsuri precipitate înainte ca întrebările să fie complet formulate,  face comentarii şi întrerupe profesorul în timpul lecției, nu-și așteaptă rândul la sarcinile de grup  sau la discuții.
  • Se angajează în activități periculoase, fără a analiza consecințele, are greutăți în a-și amâna o acțiune. Are mari dificultăți în a respecta regulile unei conversații, nu-l poate asculta pe celalalt până la capăt.


► Citește și Ai un copil cu ADHD? Cum îl ajuți la teme


  • Vorbește repede, agitat, zgomotos, deseori trecând de la un subiect la altul. Pentru că nu are răbdare să asculte până la capat ceea ce i se explică are dificultăți în a înțelege conținutul cognitiv, a recepţiona corect cerinţele.  Are dificultăți în a reactualiza cunoștințele școlare pentru că s-au întipărit și păstrat deficitar. 
  • Întâmpină dificultăți în a desfășura activități ce solicită o cordonare motorie mai precisă și mai lentă. Nu poate păstra ordinea în lucrurile personale și nu respectă sarcinile rutiniere.
  • Nu are încredere în forțele proprii și întâmpină dificultăți în a relaționa cu cei din jur, de obicei este etichetat și respins de colegi.

Orice părinte cu un copil diagnosticat cu ADHD de către un medic specialist își dorește să rezolve orice probleme cu care se confruntă acesta. Cum poți îmbunătăți capacitatea de concentrare a copilului? Prin jocuri distractive!

1. Statuile muzicale

Dezvoltă atenția, răbdarea, capacitatea de concentrare.

Pot  participa toți membrii familiei. În timp ce se aude muzica, toți dansează (mișcările sunt la alegerea fiecăruia), iar în momentul în care muzica este oprită, toţi dansatorii rămân statui în poziţia în care se afla exact atunci când se opreşte muzica. Când melodia se aude din nou, încep şi dansatorii să se mişte pe ritmul ei. Se repetă ori de câte ori vă doriți. Ceea ce este important, pentru copilul cu ADHD, să creșteți gradat timpul cât stă nemișcat.

2. Să memorăm

Dezvoltă memoria vizuală, capacitatea de concentrare și limbajul.

Se folosesc jetoane cu diferite imagini (toate imaginile să fie în dublu exemplar, un rând pentru tine și unul identic pentru copil), o planșetă, un cronometru sau un ceas cu secundar.



Așezi pe masă 5 jetoane ca în exemplul de mai sus, îi spui copilului să memoreze (Privește și ține minte desenele!), le acoperi cu planșeta și îi spui să aleagă din jetoanele sale și să le pună pe masă pe cele memorate. Cronometează și notează cât timp i-a luat pentru a așeza. Dacă a greșit, repetă până rezolvă coret. De fiecare dată se cronometrează. Pentru reușită stimulează-l punându-i în piept o steluță de campion.

Repetând jocul de mai multe ori, în timp, puterea de concentrare și capacitatea de a memora se vor îmbunătăți.


3. Ne relaxăm și ne imaginăm

Dezvoltarea unor noi deprinderi mentale
Stabiliți împreună cu juniorul o listă cu comportamente pozitive în clasă. Începeți jocul cu o respirație profundă și timp de 1 minut imaginați-vă un anumit comportament. După expirarea timpului, întrebați copilul dacă i-au plăcut sentimentele trăite și care sunt acelea. Creierul va înregistra această secvență și acest lucru va duce la îmbunătățirea comportamentului la clasă.

4. Deranjează-mă!

Dezvoltă capacitatea de concentrare.
Copilul primește o sarcină (ex. numără de la 1 la 10 în sens crescător și descrescător). În acest timp încerci să-i distragi atenția dansând, dând drumul la televizor, făcând diferite mișcări. Dacă nu se oprește și continuă să numere corect primește un stimulent. 

5. Găsește cât mai multe litere de același fel!

Dezvoltă atenția și capacitatea de concentrare.
Se folosesc pagini din reviste, ziare cu scris mare sau pur și simplu pagini xeroxate. Dacă juniorul știe să citească i se indică litera, dacă nu, colorează prima literă de pe rândul de sus al paginii și cere-i copilului să coloreze toate literele pe care le găsește  respectând ordinea de sus în jos și de la stânga la dreapta.

Alegoria broscuțelor

A fost odată un grup de broscuțe care voiau să se ia la întrecere. Țelul lor era să ajungă în vârful unui turn foarte înalt. Se adunaseră deja mulți spectatori, pentru a urmări cursa și a le încuraja pe broscuțe. Cursa urma să înceapă ...
Totuși... dintre spectatori nu credea nici unul că vreuna din broscuțe va reuși să ajunga în vârful turnului. Tot ce se auzea erau exclamații de genul: "Oh, ce obositor!!! Nu vor reuși niciodată să ajungă sus!" sau: "Nici nu au cum să reușească, turnul este mult prea înalt!"
Broscuțele începură să abandoneze ... Cu excepția uneia singure, care se cățăra vioaie mai departe ... Spectatorii continuau să strige: "E mult prea obositor! Nu va putea nimeni să ajungă sus!"
Tot mai multe broscuțe se resemnau și abandonau ... Doar una singură se cățăra consecvent mai departe ... Nu voia cu nici un chip să abandoneze!
În final, renunțaseră toate, cu excepția acelei broscuțe, care cu o imensă ambiție și rezistență  a reușit să ajungă singură în vârful turnului! După aceea, toate celelalte broscuțe și toți spectatorii au vrut să afle cum a reușit broscuța să ajungă totuși în vârf, după ce toate celelalte se văzuseră nevoite să abandoneze cursa!
Unul din spectatori se duse la broscuță s-o întrebe cum de a reușit să facă un efort atât de mare și să ajungă în vârful turnului. Așa se află că ...
Broscuța învingătoare era SURDĂ!!!
Morala?
Nu asculta niciodată de oamenii care au prostul obicei de a fi întotdeauna negativi și pesimiști. ... fiindcă ei îți răpesc cele mai frumoase dorințe și speranțe pe care le porți în suflet! Gândește-te mereu la puterea cuvintelor, căci tot ceea ce auzi sau citești te influiențează în ceea ce faci!
Fii MEREU OPTIMIST!
Și, mai ales, fii pur și simplu SURD când cineva îți spune că nu-ți poți realiza visurile! Gândește-te:  Poți reuși în viață dacă vrei cu adevărat!






Spune-ţi opinia

Notă: Codul HTML este citit ca şi text!
Inapoi sus