Ghid practic de distracție pentru copii și părinți în București

Ai un copil diagnosticat cu întârziere în dezvoltarea limbajului? 5 jocuri care îți pot fi de ajutor

0
Ai un copil diagnosticat cu întârziere în dezvoltarea limbajului? 5 jocuri care îți pot fi de ajutor
Când juniorul are probleme în planul vorbirii, limbajului, auzului sau alte probleme de dezvoltare, intervenția timpurie a părintelui poate să ofere ajutorul de care un copil are nevoie. Și tu ești într-o astfel de situație? Atunci, joacă-te cu prichindelul tău! Iată 5 jocuri recomandate de consilierul şcolar profesor psihopedagog Maria Dima, care îți pot fi de mare ajutor...

Cum se manifestă un copil  care prezintă întâziere în dezvoltarea limbajului?  Are dificultăți în a opera cu informația de tip verbal, a recepționa corect cerințele verbale, a lucra în grup pentru că are probleme de comunicare. Dacă logopedul ajunge la concluzia că este nevoie de terapie, implicarea părinților va fi foarte importantă. 

Ce poți face tu dacă ai un copil diagnosticat cu întârziere în dezvoltarea limbajului? Poți observa cum se derulează întâlnirile de terapie și poți învăța cum să participi în acest proces. Terapeutul îți va arăta cum să lucrezi cu copilul acasă, pentru a-l ajuta să-și îmbunătățească deprinderile de vorbire și limbaj.

Alocă mult timp în care să comunici cu copilul, începând chiar de când este foarte mic, vorbește-i, cântă-i, încurajează-l să imite sunete și gesturi. Folosește activitățile zilnice, pentru a consolida vorbirea și limbajul copilului. Vorbește în timp ce lucrezi prin preajma copilului. Folosește un limbaj simplu, însă, niciodată diminutivele.

Aplicând terapia potrivită și timpul necesar pentru a exersa, copilul va avea șanse mari să comunice mai bine cu cei apropiați și grupul de colegi. Întârzierea în dezvoltarea limbajului nu ascunde întotdeauna o afecțiune gravă, însă, cu sprijinul familiei, va reuși să depășească orice obstacol de vorbire.

Iată câteva jocuri de dezvoltarea limbajului pe care le poți folosi acasă:


Zarul norocos

Dezvoltă atenția, capacitatea de concentrare, limbajul.

Materiale necesare: un zar, mai multe jetoane cu imagini (vor fi alese imagini care reprezintă obiecte a căror denumire încep, conțin sau se termină cu senetul pe care copilul întâmpină greutăți în a-l pronunța).

Jetoanele vor fi așezate pe masă unul peste altul cu fața în jos. Părintele dă cu zarul, copilul alege din grupul de jetoane pe acela care este indicat de bulinele zarului. Privește jetonul, descrie ce vede pe jeton, face o propoziție care să conțină cuvântul indicat de imagine, denumește și alte cuvinte care încep, conțin sau se termină cu sunetul ales. 

  

Ghiceşte la ce m-am gândit ?

Dezvoltă operațiile gândirii, atenția și limbajul.

Se pot folosi jetoane sau jocul se poate realiza oral. 

Părintele descrie un obiect, animal, o acțiune etc., iar copilul recunoaște obiectul descris și îl denumește. Dacă se folosesc jetoane, concomitent cu denumirea obiectului, copilul va alege și jetonul corespunzător. Pentru complicarea jocului părintele poate cere copilului să folosească onomatopee (Ex. Cum mârâie câinele? )


► Citește și Ai un copil diagnosticat cu ADHD? 5 jocuri prin care îl poți ajuta să se concentreze


Cuvinte noi

Dezvoltă memoria, capacitatea de selectare, asocierea sunetelor cu literele învăţate şi limbajul.

Părintele pronunţă un sunet corespunzător unei litere, cerând copilului să se gândească şi să spună cuvinte care încep cu sunetul dat. Se cer mereu cuvinte noi.

Se poate complica jocul cerând copilului cuvinte care să conțină sunetul propus sau care să se termine cu suntetul indicat.

Dacă juniorul cunoaște literele i se poate cere să indice litera corespunzătoare sunetului.


Cuvântul interzis

Dezvoltă atenția voluntară, imaginația, limbajul.

Se cere copilului ca la întrebările părintelui să răspundă în aşa fel încât un anumit cuvânt stabilit anterior să nu fie folosit, ci să găsească alte formulări, care să constituie totuşi răspunsul la întrebarea pusă. Aceasta trebuie constituită în aşa fel încât să ceară în răspuns cuvântul interzis.

Cuvântul interzis: primăvara

Întrebări sugerate:

1. În ce anotimp înflorește ghiocelul? (în anotimpul care urmează după iarnă).

2.Vestitorul cărui anotimp este ghiocelul? (anotimpului când se topește zăpada).

3. În ce anotimp se întorc păsările călătoare?(când se încălzește afară) etc..

Cuvântul interzis: vara

Întrebări sugerate:

1. În ce anotimp luăm vacanța mare? (când afară este foarte cald).

2. În ce anotimp mergem la mare și facem plajă? (în anotimpul care urmează după primăvară).

3. În ce anotimp purtăm sandale și șlapi? (în anotimpul în care purtăm costume de baie la mare)etc..

Cuvântul interzis: toamna

Întrebări sugerate:

1. În ce anotimp începe școala? (când se termină vara).

2. Când culeg oamenii recoltele, ce anotimp este? (roadele se culeg în anotimpul care precede anotimpul iarna).

3. Cum se numește anotimpul în care plouă foarte mult și se așerne bruma? (se numește doamna căreia i-am înlocuit d-ul cu t) etc..

Cuvântul interzis: iarna

Întrebări sugerate:

1. În ce anotimp ninge? (în anotimpul în care facem oameni de zăpadă).

2. În ce anotimp ne dăm cu sania? (în anotimpul în care purtăm haină, căciulă, mânuși și cizme).

3. În ce anotimp împodobim bradul? (când vine Moș Crăciun) etc..


Să compunem cuvinte

Dezvoltă gândirea, limbajul. 

Părintele spune un cuvânt.

 Ex.: toc. Copilul va compune cuvinte pornind de la cuvântul dat. Ex.: tocmai, tocat, tocmit, tocit etc.,

        leu - leurdă, leuștean, leucă etc.,

        ram ramă, ramificat, rampă etc.,

        focfocă, focaliza, fochist etc.,

        loc local, localitate, locaș etc.,

        jocjochei, jocuri, jocher etc.,

        pat pată, patinoar, pateu etc.,

        carcartuș, carii, Carlos etc.,

        bar bară, barat, barbă etc..

Jocul se reia cu formarea unor cuvinte pornind de la cuvinte cu 4 litere.

Foto: Freepik 


Spune-ţi opinia

Notă: Codul HTML este citit ca şi text!
Inapoi sus