Ghid practic de distracție pentru copii și părinți în București

Primul an de școală. Ce efecte are asupra creierului unui copil (Studiu)

0
Primul an de școală. Ce efecte are asupra creierului unui copil (Studiu)
Câte emoții aduce primul an de școală în viața părinților, dar mai ales în cea a copiilor... Iar în ce-i privește pe cei mici, nu doar emoțiile îi copleșesc, ci și provocările cărora trebuie să le facă față. Astfel, studiile arată că mediul structural de învăţare din şcoli pare să ajute creierul copiilor, abilităţile de concentrare şi de controlare a comportamentului fiind mai dezvoltate la aceştia decât la preşcolarii de aceeaşi vârstă.

Mai precis, este vorba despre un studiu realizat în Germania de cercetătorii de la Institutul de Dezvoltare Umană de la Max Planck împreună cu cei de la Universitatea Berkeley din California și publicat în Psychological Science.

"Între 5 şi 7 ani, copiii fac paşi mari în dezvoltarea abilităţii de a-şi controla comportamentul. Ce ne-a interesat pe noi a fost dacă acest lucru este legat doar de maturizarea generală a creierului său şi de începerea şcolii care de obicei se întâmplă în această fază a vieţii", declară Garvin Brod, cercetător la  Institutul Max Planck.

 Studiul face parte din proiectul HippoKID şi este primul care examinează efectele începerii şcolii asupra dezvoltării creierului. La acesta au participat 60 de copii care la prima testare aveau cinci ani. Pentru a vedea mai clar schimbările rezultate din începerea şcolii, testele au fost repetate după un an.

 În timp ce toţi copiii mergeau la grădiniţă la prima testare, câţiva din copii deja mergeau la şcoală la a doua testare. De ambele dăţi, copiii lucrau teste computerizate care vizau abilitatea lor de a menţine atenţia şi de a-şi controla comportamentul. Pe deasupra, activitatea cerebrală a acestora în timpul unui test de acest fel, a fost măsurată folosind Imagistica prin Rezonanţă Magnetică (RMN), o tehnică pentru creier care e sigură pentru copii.



► Citește și Copiii pot învăţa să citească mai uşor lângă un câine


Ambele grupuri - şi preşcolarii şi şcolarii - şi-au îmbunătăţit atenţia şi abilitatea de a-şi controla comportamentul, însă, şcolarii au arătat o îmbunătăţire mai mare decât preşcolarii. Mai mult, la aceştia s-a văzut o creştere în activitatea părţii creierului care este importantă pentru susţinerea atenţiei, cortexul parietal drept.

În același timp, copiii cu o creştere rapidă în activitatea parietală au arătat o mai bună dezvoltare în controlul comportamentului.

La ce vârstă ar trebui să  înceapă un copil școala?

Cercetătorii implicați în studiul amintit mai sus sunt precauţi şi nu doresc ca rezultatele să fie interpretate greşit. "Acest lucru nu înseamnă că începerea devreme a şcolii este un lucru mai bun pentru copii. Nu putem să spunem care este vârsta potrivită pentru începerea şcolii - acest lucru trebuie să rămână o decizie individuală. Fiecare copil este diferit şi noi nu ştim dacă efectele durează”, a declarat co-autorul Yee Lee Shing, principalul investigator al studiului HippoKID.

 "Dar aceste rezultate demonstrează cum, pentru prima dată, contextul mediului modelează creierul unui copil de cinci ani în tranziţia acestuia spre şcoală", a mai adăugat Silvia Bunge, co-autor şi profesor la Universitatea Berkeley  din California.

Sursa: Neurosciencenews

Spune-ţi opinia

Notă: Codul HTML este citit ca şi text!
Inapoi sus