Mai precis, este
vorba despre un studiu realizat în Germania de cercetătorii de la Institutul de
Dezvoltare Umană de la Max Planck împreună cu cei de la Universitatea Berkeley
din California și publicat în Psychological Science.
"Între 5 şi
7 ani, copiii fac paşi mari în dezvoltarea abilităţii de a-şi controla
comportamentul. Ce ne-a interesat pe noi a fost dacă acest lucru este legat
doar de maturizarea generală a creierului său şi de începerea şcolii care de
obicei se întâmplă în această fază a vieţii", declară Garvin Brod, cercetător
la Institutul Max Planck.
Studiul face parte din proiectul HippoKID şi
este primul care examinează efectele începerii şcolii asupra dezvoltării
creierului. La acesta au participat 60 de copii care la prima testare aveau
cinci ani. Pentru a vedea mai clar schimbările rezultate din începerea şcolii,
testele au fost repetate după un an.
În timp ce toţi copiii mergeau la grădiniţă la prima testare, câţiva din copii deja mergeau la şcoală la a doua testare. De ambele dăţi, copiii lucrau teste computerizate care vizau abilitatea lor de a menţine atenţia şi de a-şi controla comportamentul. Pe deasupra, activitatea cerebrală a acestora în timpul unui test de acest fel, a fost măsurată folosind Imagistica prin Rezonanţă Magnetică (RMN), o tehnică pentru creier care e sigură pentru copii.
► Citește și Copiii pot învăţa să citească mai uşor lângă un câine
Ambele grupuri -
şi preşcolarii şi şcolarii - şi-au îmbunătăţit atenţia şi abilitatea de a-şi
controla comportamentul, însă, şcolarii au arătat o îmbunătăţire mai mare decât
preşcolarii. Mai mult, la aceştia s-a văzut o creştere în activitatea părţii
creierului care este importantă pentru susţinerea atenţiei, cortexul parietal
drept.
În același timp,
copiii cu o creştere rapidă în activitatea parietală au arătat o mai bună
dezvoltare în controlul comportamentului.
La ce vârstă ar trebui să înceapă un copil școala?
Cercetătorii implicați
în studiul amintit mai sus sunt precauţi şi nu doresc ca rezultatele să fie
interpretate greşit. "Acest lucru nu înseamnă că începerea devreme a
şcolii este un lucru mai bun pentru copii. Nu putem să spunem care este vârsta
potrivită pentru începerea şcolii - acest lucru trebuie să rămână o decizie
individuală. Fiecare copil este diferit şi noi nu ştim dacă efectele durează”, a
declarat co-autorul Yee Lee Shing, principalul investigator al studiului
HippoKID.
"Dar aceste rezultate demonstrează cum, pentru prima dată, contextul mediului modelează creierul unui copil de cinci ani în tranziţia acestuia spre şcoală", a mai adăugat Silvia Bunge, co-autor şi profesor la Universitatea Berkeley din California.
Sursa: Neurosciencenews